Golf Tips

Beter spelen door betere mentale veerkracht

De meeste golftips gaan vaak over techniek en bijna nooit over wat misschien wel veel belangrijker is: mentale veerkracht en voorbereiding. In mijn ogen is de complete golfer die speler die de juiste balans gevonden heeft tussen techniek, fysiek, materiaal én mentaal!

Als we het hebben over de basis in golf dan praten we vaak alleen over het hebben van een goede grip,  over het innemen van de juiste stand, de juiste balpositie enzovoort. Tour professionals en topamateurs doen echter iets extra’s wat de meeste clubgolfers niet doen en wat deel uitmaakt van hun basis. Wat is dat belangrijke extra aspect en hoe kun je zonder swing aanpassingen toch een paar slagen van je handicap afhalen?

De 5 Meest Voorkomende Mentale Fouten

1. Denken aan scores

Het komt zo vaak voor en het is ook heel goed te begrijpen maar teveel denken aan scores heeft bijna altijd een negatief invloed op het eindresultaat. Bijvoorbeeld, je staat er na 14 holes spelen heel goed voor en je denkt al aan de speech die je straks gaat geven tijdens de prijsuitreiking. Of je slaat op hole 2 een bal Out of Bounds de driving-range op en je denkt al na over de eindscore op die hole of zelfs over je totale dagscore…

De kunst van goed golfen is om met je gedachte zoveel mogelijk in het heden te blijven. Niet denken aan wat er gebeurd is op de gespeelde holes maar zeker ook niet vooruit gaan denken. Welke holes komen nog en oh nee, die afslag op 14 komt ook nog… Fout, denken aan scores tijdens een ronde helpt niet. Hoe je een voorgaande hole gespeeld hebt heeft geen enkele invloed op hoe je de volgende hole gaat spelen! Blijf in het NU en ontspan tussen de schoten door. Op het moment dat je dichterbij de bal komt kun je weer inschakelen en focussen op de taak die komt.  Ik noem het vaak de aan en uit knop, UIT tussen de schoten door, relax en geniet, AAN als je dichterbij de bal komt.

Speel dus One Shot At The Time (OSATT), niet meer en niet minder! Denken aan schoten in het verleden en de toekomst zorgt alleen maar voor meer spanning in je lichaam, verlies van concentratie en meestal slechtere scores…

2. Technische swing gedachtes tijdens het spelen

Soms denken golfers na een aantal slechte ballen dat hun swing echt helemaal weg is en dat ze helemaal niks meer voor elkaar kunnen krijgen. Het heeft het geen enkele zin om in paniek te raken en te denken dat je swing helemaal “kapot” is. Steeds technischer denken over je swing heeft geen zin, want je verliest daardoor eigenlijk alleen maar meer het contact met het doel! Het is veel belangrijker om te vertrouwen wat je hebt op het moment, het NU! Teveel focus op je swing geeft je meer spanning. Dit heeft dan weer negatieve invloed heeft op het kunnen maken van een relaxte en ontspannen beweging.

Het is beter te voelen hoe snel je bepaalde dingen doet. Ben je heel gehaast met alles? Let op je tempo en wees niet te snel met alles, relax en probeer te letten op het tempo en het ritme van je swing. Door te technisch te denken over je swing verlies je eigenlijk het contact met het doel. Eén ding is zeker: de swing die je op die dag hebt, daar zul je het mee moeten doen, het is niet anders. Je moet je realiseren dat je niet ineens beter gaat spelen door veel aan je techniek te gaan denken. Houd het simpel en denk alleen aan goed balcontact en aan je doel.

Goed golfen met een slechtere swing kan nog steeds zolang je maar een goede focus hebt op het doel! Probeer te visualiseren hoe de bal naar het doel vliegt, hoor het contact, voel het schot in je handen en denk aan het doel! Keep it simple, denk in de baan zoveel mogelijk aan: routine, doel en zuiver balcontact.

3. Reageren op slechte schoten

Als de caddy van Joost Luiten nadat Joost een bal het water in slaat zou zeggen: “Wat doe jij nou weer, hoe kun je nou zo’n slechte bal slaan?, dan denk ik dat hij snel op zoek kan gaan naar een andere tas. Maar ik hoor zo vaak mensen vloeken en tieren op zichzelf na een slecht schot. De bal is al weg en je kunt er helemaal niks meer aan doen. Iedere negatieve gedachtes over een schot is er één teveel en daarnaast neem je dit soort negatieve gedachtes ook vaak mee naar het volgende schot. Het gevolg is vaak een slechte eindscore. Hoe je tegen jezelf praat en denkt over de mindere ballen die je slaat heeft heel veel invloed op je prestatie. Is je zelfspraak positief of praat je jezelf alleen maar de grond in met negatieve opmerkingen naar jezelf? Wees juist positief en praat jezelf de goede kant op!

Hanteer de 5 seconde regel voortaan. In de eerste 5 secondes na een slecht schot denk je kort na wat de mogelijke reden is van de slechte bal. Leer van de gemaakte fout en vergeet direct het negatieve ervan. Accepteer het en loop door naar je volgende schot. Zet ook vaker iets negatiefs van een schot om in iets positiefs. Bijvoorbeeld, “okay ik raakte de bal heel slecht en de afstand was niet waar ik op hoopte maar qua richting was het wel goed en ik lig nog steeds goed speelbaar voor mijn volgend schot”. Probeer emotioneel zo neutraal mogelijk te reageren op slechte ballen en zeker als je matchplay speelt is dit nog belangrijker. Een emotieloze tegenstander is erg lastig in te schatten (handig tijdens Matchplay). Geef jezelf na de ronde een mentaal cijfer en probeer dit cijfer iedere rond te verbeteren.

4. Geen duidelijke pre-shot routine

Een goede routine voorafgaand aan al je schoten is een absolute MUST als je je beste golf wilt spelen. Het voordeel hiervan is dat je je gedachten weghaalt van negatieve dingen en je jezelf  juist concentreert op de dingen die nodig zijn voor een goede uitkomst van een schot! Een routine hoeft ook helemaal niet lang te duren, zomaar instappen en de bal slaan heeft echt totaal geen zin. Golf is een precisie sport en hoe beter je de routine voorafgaand op een schot toepast, des te meer kans je hebt op een goed resultaat.

Voorbeeld van een basis pre-shot routine voor putten (en nee dit hoeft helemaal niet lange te duren):

Achter de bal staan, dit is de enige plek waar je je doel goed kunt bepalen.
Oefenswing maken en visualiseren hoe de bal geraakt wordt en hoe de bal richting de
hole moet rollen.
Nogmaals een of meerdere oefenswings al kijkend naar de hole.
Club correct achter de bal neerzetten.
Lichaam correct oplijnen en juiste stand innemen.
Kijken naar de hole dan vanaf de bal nog een keer richting de hole.
Maak de stroke!

Het voordeel van een goede routine is dat op het moment dat je onder druk komt te staan tijdens een wedstrijd je juist door het uitvoeren van deze routine de druk vermindert. Je aandacht gaar namelijk naar de routine en het doel. Zorg er dus voortaan voor dat je niet onvoorbereid een schot uitvoert en werk aan een specifieke routine die iedere keer het zelfde is.

5. Specifiek maken van het doel

Het vergt discipline maar de manier hoe je je voorbereid op een schot is uitermate belangrijk. Soms zie ik mensen zonder te hebben gekeken naar het doel een swing maken. Maak je doel zo specifiek mogelijk, bijvoorbeeld: Richt je op de fairway of specifiek gedeelte van de fairway? Sla je naar de green of heb je een bepaald gedeelte van de green in gedachte? Concentreer je je op de hele cup of pak je een bepaald vlekje in de cup van de hole? Hoe specifieker en nauwkeuriger je je doel maakt hoe meer kans je hebt dat doel ook te raken. Een vaag doel geeft vaak een vaag resultaat. Een bekende golf uitspraak is dan ook: Aim small, miss small! Zorg er dus voortaan voor dat dit een onderdeel van je pre-shot routine is.

Samenvatting

  • Denk niet aan scores.
  • Voorkom technische swing gedachtes tijdens het spelen.
  • Reageer niet op slechte schoten.
  • Ontwikkel een duidelijke pre-shot routine.
  • Maak het doel zo specifiek mogelijk.
Scroll to top